Hvad er RMCH

Rally Monte Carlo Historique

 

Torben Arp - Cannes

Hvad er RMCH, Rallye Monte Carlo Historique ?

Alle motorsports interesserede kender RMC, Rallye Monte Carlo som her i 2017 køres for 85. gang.

 

RMC er 1. afdeling af Verdensmesterskabet i Rally og deltagerne er alle mere eller mindre professionelle rallykørere ansat af diverse fabrikshold.

 

RMC er rasende dyrt, da det kræver flere hundrede servicefolk, ispiloter og logistik, hvis man vil blande sig i toppen.

 

Rallyet har i sin nuværende form en begrænsning på ca. 80 biler.

 

Hvor kommer RMCH så ind i billedet ?

På grund af omkostningerne for at deltage i RMC var der nogle englændere som i 1980-erne startede et RMC for gamle biler, RMCH.

 

Det blev kørt som de oprindelige RMC rallyer, som var et stjerneløb med en tilkørselsrute fra forskellige hovedstæder i Europa og samlingssted i Monaco.

 

Dette engelskarrangerede RMCH blev mere og mere populært, men der var også problemer med manglende tilladelser og i princippet var det, som man kalder ”et sort løb”.

 

I midten af 1990 fandt motorklubben i Monaco ud af, at der var et behov for og penge i sådan et løb. Så de ”stjal” konceptet med at arrangere et løb, hvor de gamle biler kører et rally som er en kopi af det oprindelige RMC dog uden hastighedsprøver, men med prøver som skal køres med en given gennemsnits hastighed, som skal være under 50 km/t.

 

50 km/t lyder ikke af ret meget, men når prøverne køres på smalle bjergveje, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.

 

Efter at ACM motorklubben i Monaco overtog konceptet, var det en autoriseret motorklub der stod bag arrangementet, så det blev godkendt af den internationale motorsportsunion og så fik ingen motorkørere problemer med at deltage.

 

Dette kan også ses på deltagerantallet, idet RMCH 2017 har ca. 315 tilmeldte biler, hvor den pågældende bilmodel alle har kunnet deltage i RMC fra 1955 til og med 1979.

 

Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC og i RMCH 2017 er der 6 forskellige startsteder: Lisabon, Barcelona, Glasgow, København, Bad Homburg og Reims.

 

Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden prøver, til samlingsstedet som i år er Digne les Bains i det sydlige Frankrig.

 

I Digne les Bains får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på prøverne. Denne registrering foretages med 1/10 sekunds nøjagtighed og for hver 1/10 sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 1 strafpoint.

 

Fra Digne les Bain kører alle deltagere den samme rute til Monaco, hvor der undervejs er indlagt en enkelt prøve.

 

Efter en god nats søvn bliver deltagerne sendt nordpå igen til Valence, hvor der undervejs og i omegnen køres 12 prøver, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time.

 

Efter at deltagerne er tilbage i Monaco køres afslutningen på løbet kaldet ” De lange knives nat”. Det er de 2 mest berømte prøver fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 51 km prøve.